Często bywają najlepszymi specjalistami w dziedzinie zarządzania czasem. Potrafią łączyć wiele ról, przyjmują na siebie dużą odpowiedzialność, nieustannie radzą sobie z wyzwaniami. Opiekują się, dbają. Matki.

Jednak pomiędzy wychowaniem dzieci, dbaniem o relację z partnerem, obowiązkami zawodowymi, martwieniem się o przyszłość, o dzieci, o finanse… mamy mogą czuć się szczególnie zestresowane i obciążone. Mogą doświadczać trudnych emocji i poczucia przeciążenia oraz wyczerpania. Badania przeprowadzone przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne potwierdzają, że kobietom bardziej niż mężczyznom, dokuczają somatyczne objawy stresu, takie jak bóle głowy (41% kobiety, 30% mężczyźni), poczucie smutku i potrzeba płaczu (44%, 15%), ból brzucha lub niestrawność ( 32%, 21%). Kobiety częściej też zajadają stres (31% kobiet, 21% mężczyzn). Według badań amerykańskiego U.S. Department Of Labor, 80% decyzji dotyczących opieki zdrowotnej w rodzinach dokonują kobiety. Dbają o innych, opiekują się członkami rodziny, ale czasami zapominają o sobie.

Być może Dzień Matki to dobra okazja do tego, aby przypomnieć i uzmysłowić tym z nas, którzy tego nie pamiętają lub nie wiedzą, że bycie mamą to bardzo trudna i wymagająca rola. Dla wielu kobiet często rola życia. Warto podkreślać jednak, że mamy mogą zadbać o siebie między innymi przez uczenie się, w jaki sposób radzić sobie ze stresem i jak skutecznie zarządzać swoimi emocjami.

Zrozum, w jaki sposób objawia się stres

Żeby móc radzić sobie ze stresem, należy najpierw zorientować się, że się pojawił. Spróbuj przyjrzeć się swoim reakcjom i temu, co dzieje się z twoim ciałem i emocjami, gdy znajdujesz się w trudnych sytuacjach lub radzisz sobie z wyzwaniem. Czy twoje zachowania i odczucia różnią się od tego, co robisz i czujesz na co dzień? Do najpopularniejszych objawów stresu należą: drżące ręce i nogi, nadmierna potliwość, uczucie głodu lub sytości, potrzeba skorzystania z toalety, ból brzucha lub głowy, natłok myśli lub kompletna pustka w głowie. Każdy z nas reaguje inaczej, dlatego warto obserwować siebie.

Zidentyfikuj stresory

Spróbuj zastanowić się, co powoduje pojawianie się stresu w twoim życiu. Choć stres jest nieodłączną częścią naszego życia i nie da się go zupełnie wyeliminować, czasami przybiera postać, która jest szkodliwa dla naszego zdrowia, wpływa na nasze samopoczucie, relacje i ogólną jakość życia. Czy czynniki wywołujące stres są związane z jakimś konkretnym obszarem twojego życia?

Przyjrzyj się temu, w jaki sposób radzisz sobie ze stresem

Spróbuj określić, czy stosujesz konstruktywne sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami i napięciem, czy może raczej są to metody wpływające na ciebie destrukcyjnie? Czy podejmujesz pewne zachowania za każdym razem sporadycznie? Czy w sytuacjach, w których doświadczasz stresu sięgasz po niezdrowe jedzenie lub po substancje psychoaktywne? To ważne pytania, które warto zadać sobie na etapie analizowania dotychczasowych sposobów radzenia sobie ze stresem.

Znajdź konstruktywne sposoby

Czytaj książki i artykuły w rzetelnych źródłach w sieci. Spróbuj aktywności fizycznej. Jeśli wolisz relaks, polecamy czytanie książek, rozmowy i spotkania z bliskimi, spacery. Psychologia także posiada narzędzia, które pomagają w radzeniu sobie ze stresem. Należą do nich między innymi: techniki relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe, treningi uważności. Korzystnie wpływa na nas także joga i różne formy medytacji. Spróbuj znaleźć coś, co będzie sprawiało ci przyjemność, co będzie skuteczne i na co uda ci się wygospodarować czas.

Korzystaj ze wsparcia psychologicznego

Nie czekaj do momentu, w którym nadmiar obowiązków i wyzwań cię przerośnie. Nie warto być perfekcyjnym, zmierzać do bycia SuperKobietą i SuperMamą i do perfekcji, o czym pisaliśmy w tym miejscu. Jeśli czujesz, że nie radzisz sobie ze stresem lub masz poczucie, że masz zbyt wiele na głowie, nie wahaj się skontaktować ze specjalistami. Zapraszamy do kontaktu z sekretariatem Warszawskiej Grupy Psychologicznej.

 

Spróbuj zadbać o siebie, o swoje potrzeby i o swoje zdrowie. Bądź blisko siebie. Dzień Matki to dobry dzień do tego, aby zacząć!

 

Daria Abramowicz